https://www.pentapostagma.gr/ethnika-themata/energeia/6993152_paraskiniakes-syzitiseis-gia-ton-eastmed-senario-gia-perasma-toy
———————–
Ο αγωγός EastMed, όπως σας έχουμε αναφέρει πολλές φορές στο Πενταπόσταγμα, είναι ένα μεγαλόπνοο έργο, που θα αποφέρει εκτός από οικονομικά και ενεργειακά οφέλη, μία "συμμαχία" χωρών στην Α. Μεσόγειο, η οποία θα γίνει "ασπίδα" απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα.
Για το ζήτημα αυτό, φαίνεται πως υπάρχουν ακόμη μπόλικα παρασκηνιακά "παιχνίαδια" και προτάσεις, τις οποίες συζητούν οι ενδιαφερόμενες χώρες.
Σύμφωνα με τις αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», ο κ. Αλ Σίσι παρουσίασε στον Κυριάκο Μητσοτάκη μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα, την οποία, αφού οι δύο άνδρες συζήτησαν εκτενώς, ο έλληνας Πρωθυπουργός ανέλαβε στη συνέχεια να προωθήσει τόσο προς τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη όσο – και κυρίως – προς τον ισραηλινό ομόλογό του Μπενιαμίν Νετανιάχου. Η ιδέα των κ.κ. Αλ Σίσι και Μητσοτάκη (οι δύο άνδρες διατηρούν συχνή τηλεφωνική επαφή) αφορούσε το σενάριο της αλλαγής όδευσης του πολυδιαφημισμένου αγωγού φυσικού αερίου East Med, ώστε αυτός να εκκινεί μεν από το γιγαντιαίο κοίτασμα «Λεβιάθαν» στο Ισραήλ και ακολούθως, αντί να πηγαίνει προς Κύπρο, να κατευθύνεται προς Αίγυπτο. Από εκεί ο αγωγός θα συνεχίζει στην ξηρά – και όχι πλέον υποθαλασσίως στα αβυσσαλέα βάθη της Ανατολικής Μεσογείου – ως τα σύνορα Αιγύπτου – Λιβύης και έπειτα να ανεβαίνει προς την Κρήτη διερχόμενος από την περιοχή της οριοθετημένης ελληνοαιγυπτιακής ΑΟΖ.
Στη συνέχεια, πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα μπορούν να μεταφέρουν το αέριο μέσω ενός «εικονικού» (virtual) αγωγού είτε προς την Αλεξανδρούπολη είτε προς άλλα σημεία, με τελικό προορισμό την Ευρώπη.
Οι επίφυλάξεις της Κύπρου
Η εν λόγω ιδέα/πρόταση απασχόλησε εκτενώς τις πρόσφατες επισκέψεις του κ. Μητσοτάκη τόσο στη Λευκωσία όσο και στην Ιερουσαλήμ, όπου και συναντήθηκε με τους κ.κ. Αναστασιάδη και Νετανιάχου. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η κυπριακή πλευρά εμφανίστηκε επιφυλακτική, καθώς προφανώς θεωρεί ότι ίσως χάνει έναν διαπραγματευτικό μοχλό στη γεωπολιτική σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου. Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι, πέραν του κ. Μητσοτάκη, στην Ιερουσαλήμ βρέθηκε πρόσφατα και ο κ. Αναστασιάδης – με το θέμα της πιθανής νέας όδευσης να έρχεται ξανά στο τραπέζι των συζητήσεων. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μια τέτοια απόφαση, εφόσον οριστικώς ληφθεί, θα μεταβάλει σοβαρά πολλές από τις υπάρχουσες ισορροπίες στην περιοχή – τόσο από πολιτικής όσο και από οικονομικής άποψης.
Και αυτό σε μια εποχή σοβαρών γεωπολιτικών ανακατατάξεων, καθώς και συνεχούς έγερσης προβλημάτων εκ μέρους της Αγκυρας, η οποία προβάλλει συνεχώς προσκόμματα σε οποιοδήποτε σχέδιο και φυσικά στον East Med, έχοντας καταφέρει να συνασπίσει εναντίον της σχεδόν όλα τα κράτη από την Ανατολική Μεσόγειο ως τον Περσικό Κόλπο λόγω της επιθετικής εξωτερικής της πολιτικής.
Ποιες οι τεχνικές δυσκολίες
Από την πρώτη στιγμή της σύλληψης του σχεδίου κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου East Med, το μεγάλο ερωτηματικό ήταν η οικονομική του βιωσιμότητα και το υψηλό κόστος – που υπολογίζεται σε τουλάχιστον έξι δισεκατομμύρια ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ο πρώτος που είχε «ρίξει την ιδέα στο τραπέζι» ήταν, ήδη από το 2010, ο κ. Νετανιάχου, καθώς εκείνη την περίοδο είχαν ανακαλυφθεί τα πρώτα μεγάλα ισραηλινά κοιτάσματα, με βασικότερο το «Λεβιάθαν», ενώ έμπαιναν τα θεμέλια της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας – Ισραήλ – Κύπρου. Ο αγωγός, έτσι όπως είναι σχεδιασμένος σήμερα, αποτελεί ένα στοίχημα λόγω του μεγάλου βάθους και της δύσκολης υποθαλάσσιας μορφολογίας, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν ερωτήματα για το αέριο που θα τον γεμίσει. Η συνολική έκτασή του είναι 1.900 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 1.300 χιλιόμετρα είναι υποθαλάσσια. Ουσιαστικά, το έργο «σπάει» σε τέσσερα κομμάτια: α) 200 χιλιόμετρα υποθαλασσίως από το «Λεβιάθαν» στην Κύπρο, β) 700 χιλιόμετρα υποθαλασσίως από την Κύπρο στην Κρήτη (το δυσκολότερο, από τεχνικής απόψεως, κομμάτι), γ) 400 χιλιόμετρα υποθαλασσίως από την Κρήτη στην ηπειρωτική Ελλάδα και δ) 600 χιλιόμετρα στην ξηρά που θα διασχίζουν την Κρήτη και τη Δυτική Ελλάδα μέχρι να ενωθεί ο αγωγός με τον υποθαλάσσιο αγωγό «Ποσειδών» που θα ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία.
Διαβάστε όλο το άρθρο:
https://www.pentapostagma.gr/ethnika-themata/energeia/6993152_paraskiniakes-syzitiseis-gia-ton-eastmed-senario-gia-perasma-toy
——————–
Όλες οι τελευταίες ειδήσεις στο site:
https://www.pentapostagma.gr/
https://www.facebook.com/pentapostagmagr
Tweets by pentapostagma
——————–
#Ελλάδα
#Αίγυπτος
#EastMed
#Ισραήλ
#Κύπρος